Blog

Geef alles een tijd en een plaats

Angelique is zelfstandig ondernemer. Ze woont alleen. De diagnose ADHD is bij haar pas op volwassen leeftijd vastgesteld. Ze is blij dat zij nu eindelijk snapt wat er al die jaren met haar was. Maar verder mag niemand van haar beperking weten. Ze houdt haar mond stijf dicht over haar diagnose.Een van de kenmerken van haar ADHD is dat Angelique  moeilijk tot een besluit kan komen. Ze wikt en ze weegt elke optie, brengt alle mogelijkheden in kaart en kan vervolgens niet kiezen uit de grote diversiteit aan mogelijkheden. Het voelt voor haar alsof je appels met peren vergelijkt.'Wat heb je van mij nodig?" vroeg ik. "Dat je een belletje laat gaan, zodat ik stop" antwoordde zij. Ik dacht opeens aan de meest eenvoudige tip die ik ooit heb gehoord is: Geef alles een tijd en een plaats. Een tip die door de eenvoud ook moeilijk is en ook Angelique kan helpen.1 Spreek met jezelf af, hoeveel tijd je aan iets wilt besteden.2 Weeg je beschikbare tijd af tegen het aantal to-do dingen, die je wilt realiseren.3 Als je weet hoeveel tijd je hebt voor een taak, stop je als de tijd om is.4 Neem een besluit en plan de volgende taak.5 Geef alles de plaats waar het thuishoort. Laat niets zwerven of rondslingeren.6 Geef zo alles een tijd en een plaats

Zo ruim je op als je alleen woont (6 tips)

Sjoerd is een alleengaande man, met een baan van 40 uur per week. Hij krijgt niet veel energie van zijn werk, daarom zoekt hij ondertussen door naar zijn droombaan. Sjoerd heeft wel een hobby die hem plezier geeft en hij spreekt regelmatig buiten de deur af met vrienden."Het huishouden vind ik bijzaak, ik doe het uit noodzaak als het echt niet anders kan. Maar langzamerhand dringt het tot me door dat ik eigenlijk op de vlucht ben voor mijn huis. De chaos is ontstaan doordat ik na mijn werk geen zin en energie heb om thuis iets te doen. Ik spreek buiten de deur af met vrienden, dat doe ik veel liever dan dat ik ze hier thuis uitnodig. En als ik om me heen kijk, durf ik ze inmiddels hier ook niet meer binnen te laten. Waar moeten ze zitten?"In een organizingtraject gaan Sjoerd en ik aan de slag op de volgende manier:1 Bedenk wat je doel is en zet zo een stip op de horizon. Voor dat doel doe je het allemaal voor.2 Begin klein, stap voor stap stel je subdoelen op weg naar je grote doel.3 Eén manier is om per ruimte linksom of rechtsom alles aan te pakken wat je ziet.   Opruimen per categorie kan ook helpen; het oud papier, de lege flessen, het plastic, de was. 4 Stel steeds dezelfde drie vragen: kan het weg? wil ik het houden? (en waar dan) of weet ik het nog niet?  (beslis dan later).5 Vier de successen ook de kleine successen. Het hoeft niet perfect te worden. Goed is goed genoeg.6 Wees consequent. Doe het nu. Doe het meteen goed en stop niet halverwege. 

Ik-ben-er-even-niet campagne

Women Inc organiseert de campagne #ikbenerevenniet. Zij roept vrouwen op een moment in te plannen voor zichzelf. Een moment waarop je alleen maar voor jezelf hoeft te zorgen en niet voor anderen.Ik weet nog dat ik vorig jaar zo'n moment kreeg, tijdens het revalidatieproces van onze dochter. Het vreemde was dat ik met mijn ziel onder de arm rondliep en naar huis verlangde. Zo intensief had ik gezorgd, dat ik niet in staat was om los te komen van thuis. Door mijn zorgtaken had ik mijn reserves aangeboord en daarmee was ik in de gevarenzone terecht gekomen. En niet alleen ik.Langzaam kwamen er meer momenten voor mezelf. Ons kind werd sterker en gezonder en ik ook. Zij ging weer op pad en ik nam meer tijd en ruimte voor mezelf. Mantelzorgmoeder Annette Stekelenburg noemt deze tijd voor zichzelf een ikzorgvoormezelfmomentje.Kijk voor meer informatie op https://www.womeninc.nl/nieuwsbericht/ervaringsverhalen-ik-ben-er-even-niet

Alles-of-niets type

De tuin schoffel ik helemaal, een boek lees ik helemaal uit, ik strijk alle was of ik doe het allemaal niet. Als ik ergens aan begin, wil ik het ook afmaken. Als ik denk dat het onmogelijk is, doe ik het helemaal niet. Ik ben een geloof ik een alles-of-niets type. Misschien herken jij jezelf daar ook wel in.Tips voor alles-of-niets types:1 Knip bij een grote lastige taak het einddoel op in kleine subdoelen die je kunt afvinken.2 Bedenk kleine subdoelen, die bijdragen aan het grote einddoel. 3 Spreek met jezelf een tijdsduur af. Als de tijd om is, mag je stoppen.4 Als de beschikbare tijd om is het goed genoeg. Het hoeft niet af en het hoeft niet perfect.5 Stop tijdig, neem pauze en ga met een uitgerust lijf en uitgerust hoofd, weer verder.6 Vier je succes als kleine en grote taken hebt afgerond. 

Het grote verschil tussen taken en doelen

Sascha heeft ADD, ze heeft een partner en een gezin en op dit moment geen betaalde baan. Ze wil geen huisvrouw zíjn en zelfs niet doen alsof, maar daar lijkt het nu wel heel erg op. In een organizingtraject breng ik met haar in kaart wat haar doelen zijn en welke taken daarbij horen. Een doel geeft richting en focus. Een doel is een stip op de horizon. Taken uitvoeren horen daarbij op weg naar het doel."Ik ben veel thuis nu en dat bevalt me niet zo goed. Ik haat het om een keurige huisvrouw te zijn. Ik wil niet op tijd koken en boodschappen doen en het huis schoonhouden. Dat vind ik zulke saaie taken om iedere dag te doen.Wel wil ik dat mijn gezin goed en harmonieus draait en dat mijn lief en onze kinderen zich thuis prettig voelen. Aan dat doel wil ik graag iedere dag een bijdrage leveren. Ik heb een hoger doel nodig om elke dag voor te gaan, geen stomme boodschappenlijstjes en andere suffe huishoudelijke dingen. Maar voor het hoge doel; een liefdevol gezin, doe ik deze suffe taken toch. Het doel geeft me focus en maakt dat ik doorga met mijn dagelijkse suffe taken". Tips voor een doel.1 Bedenk waar je voor wilt gaan, of wat je belangrijk vindt.2 Koppel aan dit doel je taken en kies zo wat  je daarvoor wilt doen.3 Houdt het doel voor ogen. Als je gedemotiveerd raakt, geeft dit doel je weer energie.

Draaikolk in je hoofd

Josje heeft ADD, ze is kunstenaar met een atelier en winkel aan huis. Ze combineert de zorg voor haar huishouden en haar gezin met het draaiend houden van haar atelier met winkel.De tijd voor werk en privé lopen voortdurend door elkaar heen. En vrije tijd om te ontspannen schiet er vaak bij in, omdat de passie voor haar werk en de aandacht die haar huis en haar gezin van haar vragen, allemaal onder één dak zijn. Het slokt haar op en put haar uit.In haar ADD hoofd blijft een draaikolk vol gedachten en ideeën ronddraaien zodat ze er regelmatig draaierig van wordt en tot niets in staat is. Dat frustreert en blokkeert haar.Door het organizing traject krijgt ze weer structuur in haar agenda. We blokken tijd in haar agenda en ronden on-afgeronde projecten af waardoor Josje rust in haar hoofd krijgt. Die rust is de noodzakelijk voorwaarde voor nieuwe creativiteit in haar atelier en voor aandacht in huis.1 Bedenk wat wel werk en wat niet werkt voor jou. Er zijn volop organizingtips. Kies maar uit2 Koppel activiteiten die volgens jou bij elkaar horen aan elkaar. Alle combinaties zijn mogelijk.3 Zet een wekker. zodat je wordt gewekt uit je hyperfocus. Wakker worden, het is tijd om te stoppen.4 Werk in blokken. Zo voorkom je van-de-hak-op-de-tak acties.5 Leg een herinneringsbriefje neer, zodat je weet waar je mee bezig wilt zijn. Oh, ja, dat wil ik nu.

7 tips voor leiderschap

Een dode plant staat al weken op het aanrecht en buiten staat er ook een die allang dor en bruin is. De kerstboom is al wel weg. Dus op een dag zullen deze dode planten ook wel weggaan. Maar nu nog niet. Er is nog zoveel waar mijn klant aan moet denken en er zijn andere prioriteiten, die voorrang hebben. Ze noemt ze ook geen prioriteiten, maar brandjes."Ik blus eerst de brandjes en daarna zijn er andere zaken die dringend moeten gebeuren".Stephan R. Covey zag met zijn 7 eigenschappen van leiderschap waarschijnlijk iets anders voor ogen. Bij mensen met ADHD of autisme is er veel tijd waarin dode planten geen prioriteit (kunnen) zijn en daarom op het aanrecht mogen blijven staan.Tip voor mensen met ASS of ADHD.1 Toon je leiderschap, kom in actie.2 Nodig iemand uit, die je vertrouwt en vraag haar om een rondje te lopen in je huis en vreemde zaken te signaleren en op te ruimen.3 Zet zelf ondertussen thee of koffie of loop mee als je dat aankunt.4 Bespreek het resultaat en neem beslissingen.5 Doe afval weg, geef de rest een vaste plaats.6 Geniet van het eindresultaat. Jij hebt hiervoor het initiatief genomen!7 Doe dit binnenkort nog eens.